Frivilligt arbejde – for eksempel i teaterverdenen – er ofte ulønnet, og drevet af entusiaster, der er drevet af en fælles værdi: At de brænder for at optræde!
Og det er jo skønt – frivilligt arbejde er jo forudsætningen for, at der overhovedet kommer nogle forestillinger op at stå.
Men selvom det er ulønnet arbejde, er der masser af penge, der flyder igennem en frivillig organisation. Måske løn til en instruktør, indkøb af kulisser eller køb af forplejning til statister.
Og det skal der selvfølgelig være styr på. For der er jo altid nogen, der skal vide hvordan det går, og som vil se et regnskab.
Lad en digital bogføringspartner klare bogføringen
Virksomheden Retio har specialiseret sig i digital bogføring. Det betyder, at i stedet for at I selv skal sidde med det sure bogføringsarbejde, så sender i jeres bilag og regninger i digital form til dem, og så sørger de for både bogføring og regnskab.
Det lyder måske som ren magi, men det er faktisk bare digitalt håndværk. Og det skaber værdi for jer af flere forskellige grunde:
- I kan bruge tid på at lave teater og underholdning i stedet for at bruge jeres tid på bogføring.
- Hvis I tidligt på plads med bogføringen, vil I også have opdateret information om, hvad I har råd til. Og det lyder måske banalt, men overraskende nok, så får mange frivillige organisationer problemer, fordi de kommer til at bruge flere penge, end man har.
Så en bogføringspartner giver ikke bare mere tid. Den giver også ro i hovedet, så du kan koncentrere dig om at lave sjove forestillinger.
Brug jeres tid på at lave godt teater
Nu kan I bruge jeres tid på at lave noget godt teater – og gerne for både børn og voksne. Der er styr på bogføring og sikkert også regnskab, hvilket betyder at I økonomisk kan drive tingene anderledes effektivt end I tidligere har været vant til.
Desværre – eller måske heldigvis – er effektiv bogføring ikke en nøglekompetence i en frivillig organisation; folk har meldt sig af andre grunde end at bogføre. Og så er der jo heldigvis gode partnere, der kan hjælpe!