(sponsoreret indhold)
100 Historier og 1 til
Kender du historien om, hvorfor rødbeder er røde? Eller den om den lavbenede and, der solgte en hest, der var forklædt som bil? Eller den om det firbenede løg, der gik en tur ved søen? Det gør du måske, når du har set forestillingen 100 Historier og 1 til – men det er ikke sikkert. I et skuffedarium, som fylder hele scenen, bor 100 historier. Hver skuffe har et fint nummer udenpå, og når et nummer nævnes, springer den historie, der bor i skuffen, frem på scenen, og så går det ellers løs. Og måske kommer du til at opleve historien om kartoflen, der ikke ville være kartoffel mere, og derfor fik en ny frisure og et par nye handsker og bildte folk ind at den var direktør for et mejeri. Men det er ikke sikkert. For der bor 100 historier i skuffedariet, og det er ikke til at vide, hvilke historier der kommer frem præcis den dag du oplever forestillingen.
Den standhaftige tinsoldat
Der var engang femogtyve tinsoldater. De var alle brødre, for de var blevet støbt af den samme gamle tinske. Soldaterne lignede hinanden som to dråber vand. Kun én eneste var lidt forskellig: han havde ét ben, men et stort hjerte. En dag fik tinsoldaten øje på den smukke danserinde, og begav sig ud på en farefuld rejse.
Energi
Energi er en historie om tre meget forskellige personer, der med barnlig nysgerrighed går på opdagelse i en verden fyldt med energi. Med fantasi, leg og kroppen som redskaber undersøger de tre dansere både den konkrete, målbare videnskabelige energi, kroppens energi og den uhåndgribelige psykiske energi. Ligesom børn i skolealderen både lærer gennem de erfaringer de gør i deres liv og leg og gennem den faglige viden, de møder i skolen, bliver Energi som danseteater på samme måde en blanding af viden og leg. Men Energi er ikke “bare” en danseforestilling: Den er et sansebombardement, hvor musik, ord, bevægelse og billeder spiller lige store roller. Der er noget for alle sanser, når musik, tale, dans, scenografi og lys snor sig ind og ud af hinanden på en måde, der minder om den måde, børn ubesværet springer mellem forskellige historier, medier og tanker på.
Pressen skrev:
“Energi er en vital og sprælsk forestilling, som med et fint miks af dans, ord, lys og lyd sender en god energi ud i rummet. Den begejstrer, vækker undren og beundring, inspirerer tanken og stimulerer sanserne.”
Kirsten Dahl, Århus Stiftstidende
- Aldersgruppe:6 – 12
- Varighed:Ca. 55 min.
- Produceret af:Corona La Balance
- Hjemmeside:www.corona-la-balance.dk
- Koreografi:Danserne og Jørgen Carlslund
- Idé, koncept og instruktion:Jørgen Carlslund
- Musik:Mathias Nielsen
- Scenografi:Marie Selmar
- Lysdesign:Michael Breiner
- Medvirkende:Lars Ottosen, Jori Snell og Birger Bovin
- Øvrige:NB: Forestillingen opføres i Rosenbækhuset
Et ord er et ord
Lykke og Henrik har en butik. En butik, der sælger ord. Hvis man lige står og mangler det rigtige ord, så kan man købe det i butikken. Nogle ord er dyre. Og så er der ord, der er meget billige. Nogle kan stå fremme på hylderne – og nogen skal stå nede i kælderen. Der er ord, der helst skal pakkes ind. Og ord, der bare forsvinder. Der er ord, man kan lege med – og ord, man bliver bange for. – og så er der ord, der koster så meget, at man hverken kan købe eller sælge dem. Ord kan sættes sammen og pilles fra hinanden. De kan også rime, og man kan lave remser af dem.
- Aldersgruppe:3 – 6
- Varighed:Ca. 40 min.
Fejl
To meter høj, bittesmå fødder, en stor næse, et ben, store ører, rødt hår, stammer, mangler en arm, vejer 150 kilo, ét øje… At sammenligne sig selv med andre er vigtigt, når børn udvikler deres identitet. Og vi gør det alle sammen hele tiden – aflæser fejl og mangler hos ting og personer vi møder på vores vej. For det meste foregår det helt automatisk, uden at vi tænker nærmere over det. Men hvem bestemmer egentlig, hvad der er “rigtigt” eller “normalt” og hvad der ikke er? Kan man overhovedet se på folk, hvordan de er indeni? Og hvem siger, at fejl kun er noget dårligt?
- Aldersgruppe:6 – 12
- Varighed:Ca. 50 min.
Har du tid ?
Tiden går. Det vil sige, somme tider løber den – eller flyver af sted. Andre gange står den helt stille. Indimellem er den udløbet, og andre gange er den inde. Det forekommer også, at den falder – lang eller kort. Og hvordan kan vi pludselig ikke have den, når den er der hele tiden og når alting har sin tid.
- Aldersgruppe:5 – 8
- Varighed:Ca. 40 min.
Kong Ubu
Ubu er en tyran og et uhyre og tudegrim. Han kommer fra det jævne folk og tjener med stor irritation sin konge, lige indtil det øjeblik, hvor han øjner muligheden for selv at kravle op af rangstigen. Sammen med sin lige så grimme kone og en slimet kaptajn planlægger han en sammensværgelse, styrter kongen og sætter sig tungt på sin fede… I begyndelsen hylder folket Kong Ubu. De er glade for at se en af deres egne komme til magten, fordi han virker gavmild og kaster om sig med guld. Folkets glæde vender dog hurtigt, da Kong Ubu begynder at kræve det dobbelte tilbage i form af skatter og ved at plyndre, hærge og halshugge alt hvad der kommer i vejen for ham. Et monster er løs. En kæmpeegoist, et dyr styret af sin egen drift leder nu et helt folk og et helt land. Men ikke ret længe. Modstanden vokser, og snart står Ubu foran sine fjender og må erkende sit endeligt. Han fængsles og dømmes til halshugning i retfærdighedens navn. I virkeligheden gøres der måske bare plads til en ny og lidt smartere tyran.
- Aldersgruppe:8 – 12
- Varighed:Ca. 70 min.
Lille Frøken Lupin
Lille Frøken Lupin bor i en vidunderlig og magisk have, langt borte fra byen. Hun har tre gode venner; Fuglen Robert – Hr. Klapopogi, som har æskekrop – samt Humpty Dumpty, som er englænder. Under en picnic opstår der uvenskab, men et uvejr kalder på samarbejde – nu starter deres vidunderlige og farlige rejse hjem: Gennem luften – på jorden – og i vandet”. Krydret med animation, fortryllende musik og ikke mindst 3 dejlige dukker fortælles denne søde historie om venskab.
Pressen skrev:
“Historien arbejder med yderst opfindsomme og velfungerende kulisser. De medvirkende er dukker, som føres af Patricia Homolová og Tom Rosendal”. “Der er meget lidt dialog i stykket, hvor dukkerne mest er karkteriseret ved deres handlinger. Ordene er dog heller ikke spor nødvendige i den enkle historie, som er sat i en ramme bestående af en stofklædt ring, som kan trækkes for og fra undervejs. Det er med til at pirre de små tilskueres fantasi. I samme retning trækker ny-komponeret og meget stemningsfuld musik af Keld Dalager”.
Erik Andersen, Vejle Amts Folkeblad
- Aldersgruppe:2 – 6
- Varighed:Ca. 35 min.
- Refusion:Ja
- Produceret af:Teatret Trekanten
- Hjemmeside:www.teatrettrekanten.dk
- Idéoplæg og scenografi:Patricie Homolová
- Instruktion:Malte Claudio Lind
- Musik:Keld Dalager
- Dukkemager:Patricie Homolová
- Lysdesign og animation:Kim Glud
- Medvirkende:Patricie Homolová og Tom Rosendal/Søren Grundtvig
- Øvrige:NB: Forestillingen opføres i Rosenbækhuset
Min Historie
Der var så dejligt ude på landet. Maria boede med sin mor og far i en lille landsby. Pludselig en dag bliver de ført væk. I et overfyldt tog ankommer de til en fangelejr. Maria bliver skilt fra sin familie. Alene og fortabt er hun, håbløst fortabt. Men en dag giver en medfange hende en tynd, slidt bog – et eventyr.
- Aldersgruppe:9 – 12
- Varighed:Ca. 55 min.
Pigen der rejste sin vej
Det bliver en rejse gennem et forunderligt, skræmmende og morsomt univers befolket af skæve eksistenser og berigende sjæle. Et univers hvor ordkløveri, ordmagi og poesi er vejen frem og måske måden at finde sig selv. Forestillingen er støttet af: Kunstrådets Scenekunstudvalg, Wilhelm Hansen Fonden og Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968.
- Aldersgruppe:6 – 11
- Varighed:50 min.
Vejen til min far
Nicks helt og skytsengel er fodboldstjernen Zinedine Zidane. Måske er Zidane ikke sådan en rigtig skytsengel, men det er i hvert fald ham, som Nick snakker med i sine dagdrømme, når han søger tilflugt på biblioteket, for at være i fred med sine tanker, følelser og problemer. Nick har ikke set sin far siden han var lille, hvor faderen forlod familien. Nick kan dårligt nok huske ham, men alligevel bærer han på et stort savn og søger som besat at få en forklaring på, hvorfor hans far har valgt ham fra. Han leder alle vegne: hos andre voksne, blandt sine kammerater og dybt inde i sig selv. Han fantaserer og lyver; han låner kærlighed og anerkendelse hos andre; han hjælper de små og nedgør de stærke. Alt sammen for at klare sig. Men længslen efter at finde sin far tvinger til sidst Nick til at opsøge ham i et altafgørende møde. Musikken er komponeret specielt til forestillingen og scenografien består udelukkende af lys. Koreografien er skabt i samarbejde med det ansete italienske dansekompagni Compagnia Abbondanza-Bertoni.
- Varighed:Ca. 70 min.